Gratis Returnering: Selvom Eftertragtet, Udfordrende for Detailhandel

Gratis Returnering: Selvom Eftertragtet, Udfordrende for Detailhandel

Forbrugerne værdsætter gratis returnering, men for detailhandlerne medfører det betydelige omkostninger. Ifølge National Retail Federation (NRF) forventes returneringerne at stige med cirka 20% i forhold til normalt i løbet af julehandlen, hvilket får mange detailhandlere til at udvide deres personale for at håndtere denne udfordring.

Når kunder handler online, prioriterer de gratis og bekvemme returpolitikker. Mange undgår butikker, der ikke tilbyder disse muligheder. For at tiltrække kunder finder flere detailhandlere sig selv nødsaget til at indføre gebyrer for visse typer returneringer som reaktion på de stigende omkostninger forbundet med at behandle returneringerne.

Bekymringer om den mulige returnering af gaver, man modtager, er ikke udelukkende personlige; mange har samme tanke. Detailhandlerne forbereder sig på en markant stigning i returneringer denne juletid, hvilket fremhæver konflikten mellem forbrugerens forventninger til problemfri og gratis returneringsprocesser og virksomhedernes bekymringer over de økonomiske konsekvenser ved at imødekomme disse forventninger.

Ifølge seneste undersøgelser fra NRF forventes onlinehandlere at være mere opmærksomme på returpolitikkerne i feriesæsonen. Dette presser detaljhandlerne til at kæmpe for at sikre sig en del af de omkring $980 milliarder, som handelsgruppen forventer, at amerikanerne vil bruge i løbet af vinteren.

Omtrent 75% af forbrugerne anser gratis returnering for en afgørende faktor, når de handler online. Næsten halvdelen har fravalgt køb af varer, hvis der ikke var en simpel returmulighed, ifølge en fælles undersøgelse fra NRF og Happy Returns, et datterselskab af UPS, der specialiserer sig i returnering. Denne tendens er især udtalt blandt yngre forbrugere, som rapporteret af virksomheden Blue Yonder.

For at håndtere de forventede høje returneringsrater, der er 20% højere end normalt, udvider detailhandlerne deres arbejdsstyrke. NRF har afsløret, at en tredjedel af detailhandlerne ansætter ekstra medarbejdere til at håndtere returneringer i lagerfaciliteter, butikker og kontorer.

Over 20% af salget forventes returneret i 2024, hvilket i sig selv viser en udfordring. Julehandlen har hidtil vist stærk præstation, primært drevet af en betydelig stigning i online-salg. Dog fortsætter inflationspresset fra de seneste år med at påvirke amerikanske forbrugere, hvilket fører til en forventning om en moderat vækst i forbrugerudgifterne på cirka 3% i forhold til sidste års julesæson.

Selv efter juletiden fortsætter udfordringen med at behandlet returneringer, idet volumen af returnerede varer er steget markant i de senere år. Gennemsnitligt forventer virksomheder, at 17% af deres salg i 2024 vil blive returneret, hvilket mere end fordobler den omtrentlige 8% returneringsrate registreret i 2019, ifølge NRF.

Den øgede belastning på logistik og lagerdrift har gjort, at tre femtedele af detailhandlerne må vælge mellem at allokere ressourcer til nye ordre eller til at håndtere returneringer. Som følge af de stigende omkostninger ved fragt og behandling af returneringer, indfører flere detailhandlere gebyrer for specifikke typer af returneringer.

Dette sætter detailhandlerne i en udfordrende situation: Mange ønsker at forbedre returoplevelsen for kunderne, men de vil også begrænse hyppigheden af returneringer. “At forbedre returprocessen og reducere returhastigheden betragtes som to af de vigtigste elementer for virksomheder i deres mål for 2025 – vigtigere end at øge online-salget,” siger handelsgruppen.

Den stigende popularitet af gratis returnering er blevet et centralt salgsargument for detailhandlerne, især i den travle juletid, men det medfører store udfordringer. Forbrugerne ønsker problemfrie returpolitikker, men de voksende omkostninger og logistikpres for detailhandlerne kan ikke ignoreres. De stigende returprocenter, som forventes at nå 20% højere end normalt i denne sæson, tvinger virksomhederne til at ansætte flere medarbejdere og overveje at indføre gebyrer for visse returneringer. Det vil være afgørende for detailhandlerne at finde en balance mellem kundetilfredshed og håndtering af returudgifterne i de kommende år, især eftersom tendensen til returnering fortsætter med at stige.