Vin Diesel's indtjening fra Fast & Furious

Vin Diesel's indtjening fra Fast & Furious

Vin Diesel's engagement i Fast & Furious-franchisen har uden tvivl været en afgørende faktor for hans status som en af Hollywoods bedst betalte skuespillere. I årenes løb er den actionfyldte saga blevet en af de mest succesfulde filmfranchiser nogensinde, hvor Diesel spiller den ikoniske rolle som Dominic Toretto. Men hvor meget har Vin Diesel egentlig tjent på disse film? I denne artikel gennemgår vi de økonomiske detaljer omkring Diesels deltagelse i serien, herunder hans løn per film, bonusser og andre indtægtsstrømme.

Fast & Furious-serien begyndte i 2001 med udgivelsen af 'The Fast and the Furious', som blev en stor biografisk succes. Vin Diesel spillede hovedrollen som Dominic Toretto, en gademusiker der involveres i ulovlige aktiviteter. Filmen præsenterede publikum for hastige biljagter, action og en familiefølelse, der blev central for serien. Selvom filmens oprindelige budget var omkring 38 millioner dollars, fik Diesel en forholdsvis beskeden sum for sin rolle. På det tidspunkt var han stadig en ny skuespiller med roller i filmer som 'Pitch Black' (2000) og 'Saving Private Ryan' (1998).

I den første film i Fast & Furious-franchisen tjente Vin Diesel omkring 2 millioner dollars. Dette var en anstændig løn for en relativ ukendt skuespiller, men langt fra de svimlende beløb, han senere ville tjene, efterhånden som franchisen voksede i popularitet. Diesels kontrakt for den første film garanterede ikke den type enorme betalinger, han ville se i de senere afsnit, især med den eksplosive vækst af serien.

Den anden del, '2 Fast 2 Furious' (2003), blev udgivet i 2003, men Diesel vendte ikke tilbage til denne film. I stedet blev Paul Walkers karakter, Brian O'Conner, hovedpersonen i efterfølgeren. Diesels fravær var et betydeligt øjeblik i serien, men det varede ikke længe. Han blev angiveligt tilbudt 25 millioner dollars for at vende tilbage, men afslog på grund af kreative forskelle og manglende interesse i manuskriptet.

I mellemtiden fortsatte Diesels karriere med andre projekter, herunder 'XXX' (2002), og hans beslutning om at springe over efterfølgeren skadede ikke hans karriere, da hans status som actionstjerne kun voksede.

Vin Diesel vendte tilbage til Fast & Furious-franchisen i 2009 med det fjerde afsnit, blot kaldet 'Fast & Furious'. Denne film markerede et vendepunkt for serien, idet den bragte både Diesel og Paul Walker tilbage og introducerede en mere sammenhængende historie, der bevægede sig væk fra gademusik og ind i mere højoktane heists og biljagter. Filmen indtjente over 360 millioner dollars globalt, hvilket revitaliserede serien.

For 'Fast & Furious' (2009) meldes Diesel at have tjent 25 millioner dollars. Dette var et betydeligt spring i forhold til hans fortjeneste fra den første film, da hans tilbagevenden til franchisen blev set som afgørende for dens fremtidige succes. Diesels stjernestatus var steget betydeligt siden de tidlige dage, og hans tilbagekomst var ledsaget af ikke bare en højere løn, men også en indtægtsdelingsaftale, der sikrede ham en procentdel af billetindtægterne.

Med Fast & Furious-franchisen, der fortsatte med at vokse, voksede også lommebøgerne for dens hovedrolleindehaver. For hver ny film steg Diesels indtægter betydeligt. Franchisen tiltrak fortsat en loyal fanskare, og filmene klarede sig konsekvent godt i biograferne, hvilket gjorde den til en af de mest indbringende franchise-sérier nogensinde.

I 2011 blev den femte film, 'Fast Five', frigivet og introducerede højere stakes og en større historie. Diesels løn for 'Fast Five' blev rapporteret til at være 25 millioner dollars, plus en andel af filmens overskud, hvilket sikrede, at han tjente endnu mere fra filmens succes. Filmen indtjente over 600 millioner dollars på verdensplan, hvilket fastslog franchisens status som globalt fænomen.

For 'Fast & Furious 6' (2013) nåede Vin Diesels løn angiveligt 30 millioner dollars. Som filmene fortsatte med at tjene hundreder af millioner af dollars globalt, steg Diesels værdi for franchisen kun. Den sjette film indtjente over 788 millioner dollars globalt, og Diesels indtjening blev højst sandsynligt yderligere forstærket af de voksende indtægtsdelingsaftaler.

Udgivelsen af 'Furious 7' (2015) var et historisk øjeblik for franchisen, da det var Paul Walkers sidste filmoptræden, efter at han tragisk omkom under optagelserne. Filmen indtjente over 1,5 milliarder dollars globalt og blev en af de mest indbringende film nogensinde. Vin Diesels indtægter for 'Furious 7' blev angivet til 47 millioner dollars, hvilket inkluderede en kombination af løn, procentdele af billetindtægterne og bonusser.

Da 'The Fate of the Furious' (2017) blev udgivet, var Diesel blevet synonymt med Fast & Furious-brandet. For denne film blev Diesels indtjening rapporteret til 50 millioner dollars. Filmen indtjente over 1,2 milliarder dollars globalt, og Diesels løn afspejlede hans status som ansigtet for franchisen.

Den niende film, 'F9' (2021), stod over for udfordringer på grund af COVID-19-pandemien, som påvirkede dens biografperformance. Alligevel indtjente filmen over 700 millioner dollars globalt, og for sin medvirken i 'F9' tjente Vin Diesel 54 millioner dollars, hvilket fortsatte hans stribe af høje indtægter fra franchisen.

Udover hans løn og indtægtsdelingsaftaler har Vin Diesel også tjent penge gennem forskellige virksomheder tilknyttet Fast & Furious-franchisen, herunder sit arbejde som producer på flere af filmene. Som producer har Diesel sandsynligvis også fået en andel af franchisens overskud, hvilket yderligere har øget hans formue.

Det anslås, at Vin Diesel i løbet af Fast & Furious-franchisen har tjent mere end 1 milliard dollars fra sin medvirken i filmene. Dette inkluderer hans lønninger, indtægtsdelingsaftaler, producercredits, bonusser samt merchandising og andre relaterede indtægtsstrømme.

Konklusionen er, at Vin Diesels indtjening fra Fast & Furious-franchisen er steget markant gennem årene. Fra hans oprindelige løn på 2 millioner dollars for den første film til hans angivne 54 millioner dollars fra 'F9', har Diesels økonomiske kompensation været en afspejling af seriens succes og globale appel. Med flere spinoffs undervejs og flere efterfølgere planlagt, vil Diesels tilknytning til Fast & Furious-franchisen sandsynligvis fortsætte med at være en lukrativ satsning i mange år fremover.