CFPB Advarer om Bait-and-Switch Kreditkort Taktikker

Consumer Financial Protection Bureau (CFPB) har for nylig advaret både forbrugere og lovhåndhævende myndigheder om mulige lovovertrædelser fra kreditkortselskaber, der tilbyder belønningsprogrammer, samt udstedere af butikskreditkort.
Forbrugerhenvendelser indikerer, at nogle kreditkortselskaber, der tilbyder belønninger, har sænket værdien af belønninger, ulovligt tilbageholdt optjente belønninger og gjort det besværligt at indløse disse belønninger.
Derudover påpeges det, at butikskreditkort typisk har højere rente end almindelige kreditkort.
Rohit Chopra, direktør for CFPB, sagde: "Store kreditkortsudstedere bruger alt for ofte skrupelløse metoder for at lokke kunderne ind i dyre kort og øge deres egne fortjenester, mens de berøver forbrugerne de belønninger, de har ret til."
CFPB's advarsel er udstedt på et strategisk tidspunkt, hvor forbrugere er særlig modtagelige, især i de travle shopping- og rejseperioder sidst på året i november og december, hvor detailhandelen har høj aktivitet.
Byrået har identificeret, at visse kreditkortselskaber kan anvende såkaldte bait-and-switch-taktikker ved i starten at promovere belønningsprogrammer for at tiltrække kunder til at anskaffe et kreditkort, for derefter at forringe værdien af de optjente point og flymilier.
"Når kreditkortselskaber lover cashback-bonussen eller gratis rundrejser, skal de også levere dem," tilføjede Chopra.
CFPB har også advaret om, at butikskreditkort kan have renter, der er betydeligt højere end dem, der gælder for konventionelle kreditkort.
Mange virksomheder har givet løfter om point og belønninger, men har ikke levet op til dem.
Ifølge CFPB er over 90% af kreditkortudgifterne siden 2019 blevet tilskrevet belønningskort. Forbrugerne fristes til at bruge disse kort gennem attraktive bonusser ved tilmelding, som kan inkludere kontanter, point og mil, samt belønninger for bestemte forbrugskategorier.
Dog har forbrugerne rapporteret, at deres kreditkortselskaber har sænket værdien af optjente belønninger, hvad CFPB sammenligner med bait-and-switch-taktik.
Kreditkortselskaber kan også tilbagekalde kundernes optjente belønninger ved hjælp af misvisende småttryk og uklar kontraktformulering. I 2023 beordrede CFPB Bank of America til at tilbagebetale 100 millioner dollars til sine kunder, og i 2012 krævede de, at American Express skulle refundere 85 millioner dollars.
I henhold til føderale regler er kreditkortselskaber, der tilbyder belønningsprogrammer, forpligtet til at sikre, at kunderne kan indløse deres belønninger, selv i tilfælde af systemfejl, der forhindrer indløsning.
Dette markerer CFPB's anden advarsel om kreditkortbelønningsprogrammer. I maj afholdt byrået en høring sammen med U.S. Department of Transportation og offentliggjorde en rapport, der omtalte forskellige udfordringer for forbrugerne.
De fortsatte problemer med kreditkortbelønningsprogrammer er et tydeligt eksempel på vildledende praksis, der underminerer forbrugernes tillid. Kreditkortselskaber tiltrækker kunder med attraktive belønningstilbud, kun for at forringe deres værdi eller gøre dem næsten umulige at indløse. Deres bait-and-switch-adfærd, sammen med høje renter på butikskreditkort, forværrer kun den økonomiske belastning på forbrugerne.
På trods af regulatoriske advarsler prioriterer disse selskaber stadig profit over retfærdighed, hvilket efterlader kunderne frustrerede og skuffede. Uden strengere reguleringer og ansvarlighedsforanstaltninger vil forbrugerne forblive sårbare over for disse udnyttende praksisser.