Tesla aktiefald: Musk eller markedets udfordringer?

Tesla aktiefald: Musk eller markedets udfordringer?

Tesla-aktien har været i frit fald, og nedgangen er nået op på 30% siden den satte rekord i december sidste år.

Elon Musk, verdens rigeste mand, har set sin formue falde med hele $106 milliarder. Dette er i høj grad sket på grund af den kraftige reduktion i Tesla-aktiekursen, som fortsat skaber bekymringer blandt investorer.

Siden sin højdepunkt i december har Tesla-aktien faktisk mistet 21% af sin værdi siden Indsættelsesdagen. Ifølge Bloomberg er Musk's formue faldet fra $486 milliarder den 17. december til omkring $380 milliarder nu.

Denne nedgang i aktierne har skabt en splittelse blandt nuværende og tidligere investorer i Tesla. Kritikere menes, at Musks politiske engagement og kontroversielle offentlig image har en direkte indflydelse på virksomhedens problemer. De mener, at for at Tesla skal kunne trives, bør Musk holde sig væk fra politik.

På den anden side hævder tilhængere, at Musks politiske rolle ikke spiller en væsentlig rolle i aktiens fald. De påpeger, at Tesla-aktier stadig er mere værd end på valgdagen, og at virksomheden blot navigerer udfordringerne fra øget konkurrence i elbilmarkedet og udforsker nye initiativer som selvkørende taxaer.

Ross Gerber, en fremtrædende Tesla-investor, udtalte til ABC News: "Jeg har ikke noget imod, hvis Elon vil spare en masse penge for Amerika. Jeg spørger bare, 'Hvad gavner dette Tesla?'"

Uanset forskellene i meningerne genkender både nuværende og tidligere aktionærer de udfordringer, som Tesla står overfor. I 2024 oplevede Tesla et fald i bilsalg i forhold til året før, hvilket markerer det første fald i år-til-år salg i over ti år, ifølge indtjeningsrapporter fra januar.

Mens konkurrenter begynder at udfordre Teslas dominans på elbilmarkedet, har virksomheden indikeret, at de overvejer at indføre autonome taxaer, kendt som robotaxaer, som en potentiel indtægtskilde i fremtiden.

I slutningen af januar annoncerede Musk, at virksomheden planlægger at påbegynde prøvning af robotaxaer i Austin, Texas i juni. Kort efter kunne den kinesiske konkurrent BYD imidlertid prale af betydelige fremskridt inden for selvkørende teknologi, som de hævdede ville blive integreret i modeller til så lavt som $9,600.

Gary Black, administrerende partner i Future Fund, der forvalter $100 millioner i aktiver, herunder Tesla-aktier, sagde, at nedgangen i Tesla-aktien i høj grad skyldes investorernes bekymringer om virksomhedens evne til at opretholde sin førerposition inden for selvkørende teknologi, ligesom den gjorde med elbiler.

"Over tid vil du se Teslas og andre biler selvkøre. Men Tesla bliver ikke den eneste," fortalte Black til ABC News' Elizabeth Schulze.

Nedturen blev forstærket af et forslag fra en gruppe investorer, ledet af Musk, om at erhverve OpenAI for $97,4 milliarder. Det rejser spørgsmålet om, hvorvidt Musk kan komme til at sælge nogle af sine Tesla-aktier for at finansiere opkøbet, ifølge Black.

Black mener, at nedgangen i aktiekursen ikke er relateret til Musks stilling i regeringen. "Det er altid godt at kende præsidenten. Man kan altid ringe og sige, 'Jeg har brug for denne eller hin tjeneste,''' sagde Black.

Stigningen i Tesla-aktien efter Trumps valgsejr viste, at mange investorer så en positiv side ved forbindelsen. Aktiekursen steg cirka 85% indenfor seks uger efter valgdagen.

Dog tilskriver visse investorer den efterfølgende nedgang direkte til Musks handlinger. Nell Minow, Vice Chair hos ValueEdge Advisors, som længe har været kritisk over for Musk, bemærkede, at han har været bemærkelsesværdig "fraværende" fra virksomheden.

"Jeg mener, han er en stor hæmsko for aktien lige nu," fortalte Minow til Schulze. "Ingen tvivl, han er et problem."

"Elon Musk er for Tesla-mærket, hvad Green Giant er for majs," sagde Minow. "Han har gjort sig selv til brandet, og det er altid risikabelt."

Minow, som sagde, at hun næsten gav alle sine Tesla-aktier til velgørenhed sidste år, udtrykte også sin utilfredshed med Tesla’s bestyrelse for deres manglende ansvarlighed over for Musk, samt en manglende information til aktionærer og offentligheden om en ledelsesstrategi, mens Musk håndterer DOGE.

"Vi ved ikke, hvad bestyrelsen tænker. De har ikke udtalt sig på nogen måde," sagde Minow. "De har ikke indgivet en anmeldelse til SEC om, hvad effekten af denne 'side hustle' er, og både medarbejdere og aktionærer har brug for en form for usikkerhed."

New York City's Comptroller Brad Lander har udtrykt lignende bekymringer vedrørende bestyrelsens evne til at lede Musk effektivt. Lander, som har ansvaret for at overvåge $1,25 milliarder i Tesla-aktier på vegne af byens fem pensionssystemer, indikerede, at fraværet af ordentlig overvågning har været et "langvarigt problem."

"Uafhængig ledelse er designet til at give aktionærer en stemme ved bordet," sagde Lander, som kandiderer til borgmester i New York City og offentligt har skullet diskutere med Musk. "Når virksomheder styres af en gruppe direktører med enten familie- eller tilknyttede interesser, mister de denne stemme."

Musk har forsøgt at skabe begejstring omkring Teslas fremtid og udtalte under et nyligt indtjeningsopkald, at han ser virksomheden blive "den mest værdifulde virksomhed i verden."

Under dette opkald spurgte Daniel Roska, en analytiker fra AllianceBernstein Research, til Teslas strategi for at opnå sine ambitiøse mål i lyset af den høje værdiansættelse.

Musk understregede Teslas forpligtelse til praktiske anvendelser af kunstig intelligens og hævdede, at virksomheden gør betydelige fremskridt.

Teslas seneste vanskeligheder, præget af en markant aktiefald og Musks kontroversielle politiske engagement, indikerer dybere udfordringer for virksomheden. Med et fald på 30% i aktieværdien og et sjældent fald i bilsalg er Teslas fremtidige vækst usikker, især med stigende konkurrence og spørgsmål om ledelsen.

Kritikere hævder, at Musks fokus på politik og personlige projekter trækker ham væk fra forpligtelsen til Tesla, og dermed kan skade aktionærernes tillid. Manglen på klar ledelse og overvågning, sammen med bekymringer om Musks distraktioner, får mange til at spekulere på, om Tesla kan opretholde sin branchedominans og nå sine ambitiøse mål.