Reeves’ Forårsudtalelse 2025: Økonomisk Prognose

Reeves’ Forårsudtalelse 2025: Økonomisk Prognose

Den britiske finansminister Rachel Reeves vil i sin forårsudtalelse onsdag den 26. marts opdatere nationen om sine planer for den britiske økonomi og give et økonomisk forecast.

Selvom Reeves har udelukket yderligere skatteforhøjelser, står den britiske regering over for stigende pres for at tackle sin økonomiske situation, især set i lyset af globale begivenheder og indenlandsk økonomisk præstation.

Men hvad kan vi konkret forvente fra finansministeren?

Reeves har tidligere forpligtet sig til at afholde én stor økonomisk begivenhed om året—budgettet—som er designet til at give familier og virksomheder ”stabilitet og sikkerhed” omkring skatte- og udgiftsændringer. Derfor understreger regeringsrepræsentanter, at forårsudtalelsen ikke bør betragtes som en stor finansiel begivenhed. Reeves har udelukket væsentlige ”skat og udgift”-politikker for nu, hvilket tyder på, at skatteforhøjelser og budgetter vil forblive uændrede.

På trods af den udfordrende økonomiske situation forventes det, at Reeves annoncerer besparelser for at hjælpe regeringen med at håndtere sine finanser. Det er bemærkelsesværdigt, at finansministeren allerede har forpligtet sig til at reducere statens driftsomkostninger med 15% inden 2030, hvilket forventes at resultere i tabet af cirka 10.000 stillinger i den offentlige sektor. Desuden er der planlagt en årlig reduktion af velfærdsudgifterne med £5 mia. frem til 2030, nedenfor med strengere krav til indkomstoverførsler, hvilket kan påvirke hundredtusindvis af modtagere. Detaljer om disse ændringer kan blive præsenteret i forårsudtalelsen.

Reeves vil sandsynligvis argumentere for, at ”verden har forandret sig” for at retfærdiggøre sin tilgang. Hun kan desuden skitsere planer om at øge forsvarsudgifterne til 2,5% af nationalindkomsten inden 2027, med nogle midler til international bistand omdirigeret til at dække denne stigning. Selvom skatteforhøjelser stadig ikke er på bordet, kan der komme ændringer til Storbritanniens skatteregime for store virksomheder for at undgå handelsafgifter fra USA.

Der er også igangværende diskussioner om justeringer af den Digitale Serviceskatt (DST), som årligt indbringer omkring £800 mio. fra globale teknologigiganter som Amazon og Meta. Mens nogle detaljer allerede er offentliggjort, kan finansministeren vælge at udsætte færdiggørelsen af specifikationerne for Udgiftsgennemgangen, potentielt med henblik på at annoncere detaljer i juni eller efterårsbudgettet.

Hvordan vil dagen udfolde sig?

Inden Reeves præsenterer sin forårsudtalelse i parlamentet, vil Office for Budget Responsibility (OBR) offentliggøre sit økonomiske forecast, som vil give indsigt i Storbritanniens præstation og forudse fremtidige økonomiske udfordringer, herunder den igangværende leveomkostningskrise. OBR vil også vurdere, om regeringen overholder sine selvpålagte låne- og udgiftsregler.

Reeves vil præsentere OBR's hovedfund sammen med sine økonomiske planer, hvorefter oppositionen—sandsynligvis den konservative leder Kemi Badenoch eller den skyggerende finansminister Mel Stride—vil svare.

Reeves’ Låne Regler

Reeves har to centrale låne regler:

  • Regeringen må ikke låne for at finansiere dag-til-dag offentlige udgifter.
  • Gæld skal falde som en andel af nationalindkomsten ved slutningen af denne parlament.

På trods af disse selvpålagte regler forventes OBR's forecast at vise, at de £9,9 mia. i finansielt buffer, der er til rådighed for at opfylde disse mål, er blevet opbrugt. Som en yderligere belastning var den britiske låntagning højere end forventet i februar, med £10,7 mia.

På grund af økonomiens underpræstation spekulerer nogle på, om Reeves vil bryde sine låne regler, især med de globale handels spændinger, der påvirker Storbritannien.

Tilstand af den britiske økonomi

Seneste tal viser, at den britiske økonomi vokser langsomt. Økonomien voksede kun med 0,1% mellem oktober og december 2024, mens januar viste et fald på 0,1%. En svag økonomi hindrer virksomheder i at ansætte nye medarbejdere og tilbyde lønstigninger, og lavere overskud betyder, at regeringen modtager mindre skatteindtægter.

Ud over den langsomme vækst er inflation også en bekymring. Den nuværende inflation står på 3%, hvilket er højere end Bank of Englands mål på 2%, med forudsigelser om, at den kan stige yderligere. Dette kan påvirke Bank of Englands evne til at sænke renterne fra 4,5%. En udvikling, der kunne gøre låntagning dyrere, men ville give bedre afkast på opsparinger.

Virksomheder står også over for højere omkostninger, da bidragene til National Insurance for arbejdsgivere er sat til at stige i april. Disse stigende omkostninger kan blive overført til forbrugerne. Desuden forbliver de britiske låneomkostninger højere end på samme tid sidste år. Reeves har advarsel om, at en global handelskrig kan sænke økonomisk vækst og øge inflationen yderligere. Storbritannien har allerede oplevet 25% told på stål og aluminium produkter, hvilket påvirker økonomien.

Konklusion

Selvom forårsudtalelsen måske ikke introducerer radikale ændringer, vil den sætte tonen for fremtidige økonomiske planer. Finansminister Reeves balancerer en vanskelig opgave mellem finanspolitisk ansvarlighed og behovet for fortsat vækst. Med målrettede besparelser, en forpligtelse til forsvarsudgifter og fokus på langsigtet finansiel sundhed, kan Storbritannien se frem til en fremtid, hvor økonomisk stabilitet er en nøgleprioritet. Reeves’ tilgang, på trods af udfordringerne, afspejler hendes engagement i at navigere nationen gennem turbulente tider med omhyggelig planlægning og strategiske tiltag.