Reciproke tolder beriger de rige amerikanere

Reciproke tolder beriger de rige amerikanere

Reciproke tolder gør faktisk rige amerikanere endnu rigere. Ifølge Fitch Ratings er toldsatsen for alle importer i USA steget fra 2,5% i 2024 til omkring 22% i dag. Nogle forskningsfirmaer anslår, at procentdelen er tættere på 30%. Dette har resulteret i, at flere amerikanere måske begynder at søge efter varer produceret i USA for at spare penge.

Samtidig med at en ny aktiemarkedsnedgang er skuffende, var de fleste af os forberedt på det, givet de høje værdiansættelser. Mange investorer har diversificeret deres investeringer ved at investere i hårde aktiver som fast ejendom, hvilket historisk set har haft en tendens til at holde værdien i perioder med økonomisk usikkerhed. Men uanset hvor meget man planlægger og diversificerer, er det altid en udfordring at tjene penge i en nedgangsperiode.

Men der er en kortsigtet fordel ved toldene: De velhavende amerikanere og store forbrugere har netop fået et uventet løft i værdien af deres udenlandske aktiver. Lad mig forklare, først med min egen erfaring og dernæst med andre vigtige eksempler.

Rige amerikanere drager mest fordel af højere toldsatser. Hvis du følger min 1/10 Regel for bilkøb, så ejer du afgørende sandsynligvis en europæisk bil, hvilket betyder, at du har en høj indkomst. Med gennemsnitspriser på BMW'er og Mercedes-Benz-biler, der ligger omkring $72,000, ville du skulle tjene mindst $720,000 om året for at følge reglen.

Desuden, hvis du følger mit hus-til-bil-forhold for økonomisk frihed, som antyder, at dit hjem burde være værd mindst 30 gange bilens pris, har du sandsynligvis opbygget en betydelig formue. At eje en $72,000 europæisk bil indikerer, at dit hus er værd mindst $2.16 millioner—over fem gange den amerikanske median huspris.

Selvfølgelig er det kun en minoritet, der følger disse finansielle retningslinjer, selv blandt dem der er entusiastiske omkring privatøkonomi. Men jeg forsøger at give folk fordel af tvivlen: hvis du ejer en europæisk bil, har du sandsynligvis en højere nettoformue end gennemsnittet.

Takket være Trumps nye 25% bil-told har du lige fundet gratis penge!

Efter at have brugt yderligere $1,150 på reparationer til min 2015 Range Rover Sport i starten af marts 2025—denne gang på grund af utætte slanger og en defekt varmelegemsmanifold—følte jeg mig lidt konfliktfyldt. I løbet af de seneste tre år havde jeg allerede brugt omkring $4,500 på forskellige reparationer efter den nåede 50,000 miles. Skal jeg købe en ny bil eller beholde min i fem år mere?

Så kom jeg til en indsigelse: Min 9,5-årige bil kan være steget i værdi med $6,000 – $10,000 takket være de nyindførte bil-tolde den 27. marts 2025! Det var nok til at dække alle mine reparationer og mere til.

Nu vil europæiske bilforhandlere hæve priserne på både deres nye og brugte bilpark og lade toldene gå videre til forbrugerne. Til gengæld vil eksisterende ejere af europæiske biler også hæve deres priser på det private marked, hvis de planlægger at sælge.

Målet med disse toldsatser er at øge salget af amerikanske biler, men ironisk nok faldt aktierne i General Motors og Ford stadig med 5%–10% efter meddelelsen. Markedet synes at tro, at højere omkostninger vil dæmpe det samlede forbrug, hvilket igen kan føre til en svagere efterspørgsel efter biler generelt.

Jeg købte min Range Rover i december 2016, lang tid før disse toldsatser blev introduceret. Nu hvor den næsten er et årti gammel, har jeg overvejet at få en ny bil—måske en Jeep Grand Cherokee til at transportere familien til Lake Tahoe.

Grand Cherokee har altid været en drømmebil for mig, siden jeg så en velhavende klassekammerat køre rundt i en. Med højere priser på udenlandske biler ser den mulighed nu endnu bedre ud.

Her er en oversigt (zoom ind) over forskellige bilproducenter og modeller samt procentdelen af deres indhold, der er fremstillet i USA (eller Canada). Desværre kan jeg ikke finde Jeep Grand Cherokee nogen steder på listen. I stedet domineres rangordningen af biler fra Tesla, Honda, Toyota og Hyundai.

Dette understreger et interessant punkt: Bare fordi en bilmærke er amerikansk, betyder det ikke, at de fleste af komponenterne er lavet i USA. Omvendt betyder en udenlandsk mærke ikke nødvendigvis, at bilen ikke primært er fremstillet og samlet i USA. Jeg var for hurtig til at dømme min Jeep Grand Cherokee! Øv.

Efter at have gennemgået listen over biler lavet i Amerika, overvejer jeg nu Toyota Grand Highlander, Honda CR-V, Honda Accord, Honda Pilot og Kia Telluride til min næste bil. Som for Tesla, de skal opdatere Model 3 og Model X, før jeg ville overveje dem.

Ikke alene vil jeg have, at min næste bil skal være overvejende fremstillet i Amerika, jeg vil også have, at den skal være mere overkommelig. Når alt kommer til alt, er biler den største dræber af privatøkonomi.

Mange luksusvarer fra udlandet stiger også i værdi takket være reciproke tolder. Overvej luksuriøse schweiziske ure (Rolex, Patek Philippe), tyske ure (A. Lange & Söhne), franske og italienske smykker (Cartier, Bulgari) samt ikoniske håndtasker (Hermès, Louis Vuitton, Chanel).

Tag for eksempel Hermès Birkin-tasken. Tidligere prissat mellem $10,000 og $40,000 i USA, koster den nu mellem $2,000 og $8,000 mere. Og hvem ejer typisk en Birkin? For det meste velhavende kvinder—du vil se dem spadsere rundt i Manhattan’s Upper East Side eller San Francisco’s Pacific Heights.

Eller overvej rustfrit stål Rolex Daytona. Til detailpris koster den $15,500, men med den 31% reciprocale told stiger prisen med $4,805. Imens svæver den private markedsværdi af en rustfrit stål Daytona omkring $30,000. Med toldens indflydelse er det nu effektivt værd $9,300 mere. Og hvem samler luksusure? Primært velhavende mænd med omfattende ur-samlinger.

Luksushuse er også blevet mere værd. Definitionen på et luksus hjem begynder typisk ved mindst $3 millioner. Nu er sådanne boligejere også blevet rigere takket være tolderne.

Lad os se på specialbyggede luksushome med importerede materialer fra Europa og Asien. Materialer udgør typisk 40% til 60% af omkostningerne ved et luksus hjem, herunder importerede sten, speciallavede skabe, premium gulvbelægning og avanceret smart home teknologi. Hvis 50% af et $5 millioner hjem er fremstillet af importerede materialer, der nu koster 25% mere, stiger hjemmets værdi effektivt med $625,000 til $5.625 millioner.

Og hvem har råd til et $5 millioner hjem? Ifølge min 30/30/3 huskøbsguide er det typisk en husstand, der tjener $1.66 millioner om året eller en med en nettoformue på mindst $16.7 millioner, hvis man anvender min nettoformue huskøbsguide. Jeg foreslår at begrænse din primære bolig til højst 30% af din nettoformue.

En af de primære måder, som forsikringsselskaber vurderer værdien af et hjem på, er gennem dets erstatningsomkostninger—the expense required to rebuild it. Så hvis byggeomkostningerne stiger, vil værdien af dit eksisterende hjem også stige.

Endnu engang ender regeringspolitikker med at gavne dem på toppen.

Har toldstigningen hjulpet de forkerte mennesker? Hver politiker ønsker at hjælpe så mange mennesker som muligt—normalt middelklassen. Jo flere mennesker, du hjælper, jo flere stemmer får du, og jo mere magt kan du opnå.

Men da europæiske biler har tendens til at være dyrere end gennemsnitsbiler, har denne 25% toldstigning reelt givet de mere velhavende bilindehavere den største fordel.

Sidste år besøgte jeg Land Rover- og Mercedes-Benz-forhandlere ud af nysgerrighed, og jeg blev chokeret over, hvor dyre nye modeller var blevet. Vi taler om $115,000–$180,000 for køretøjer, der ligner min, som jeg købte for $58,000 (før skat) i 2016. Nyprisen for min bil var oprindeligt omkring $74,000.

Denne oplevelse overbeviste mig om, at der var ingen chance for, at jeg ville købe et nyt luksuskøretøj til de priser. I stedet besluttede jeg at fortsætte med at vedligeholde min eksisterende bil. Jeg syntes, at det var meget billigere at bruge $1,000 – $2,000 om året på reparationer til min bil end at bruge over $130,000 efter skat på en ny bil.

Jeg burde have brugt en vanvittig mængde penge på en bil. Men nu hvor den 25% udenlandske bil told er i kraft, burde jeg have forkælet mig selv med et $200,000 køretøj! Havde jeg gjort det, kunne jeg have set dens værdi stige med op til $50,000—mens jeg nyder en skøn tur i processen.

Det er ærgerligt, at min sparsommelighed fik mig til at gå glip af gratis penge. I det mindste burde min bil køre i mindst fem år mere efter at have skiftet mange af dens vigtigste dele. Desuden har min bil kun omkring 61,500 miles på tælleren.

Alternativt kunne jeg tage de $200,000 i kontanter, jeg ikke brugte på en ny udenlandsk bil, og investere dem. Det er præcis det, jeg gør nu, ved at købe aktier på dippen, fordi jeg har pengene og likviditeten. Og hvis andre aktiver bliver nedslået, vil jeg også købe dem.

Regeringen behøver ikke at hjælpe ejere af luksusvarer. Efter stigninger på 24% og 23% i S&P 500 i 2023 og 2024, har ejere af luksusbil og -produkter ikke brug for ekstra penge. I stedet bør fokus være på at hjælpe amerikanere, der ikke er dybt investeret i aktier eller fast ejendom—især dem, der kæmper for at dække daglige udgifter.

Ifølge Bankrates 2025-undersøgelse har 59% af amerikanerne ikke nok opsparing til at dække en uventet $1,000 nødsituation. Det er ret slemt, hvis det er sandt.

”Vi er i bund og grund en nation, der lever fra løncheck til løncheck,” sagde Mark Hamrick, økonomisk analytiker hos Bankrate. “På trods af lav arbejdsløshed og stabil vækst har færre amerikanere en finansiel sikkerhedsnet til uventede udgifter. Dette er en af konsekvenserne af de forhøjede priser forårsaget af inflation.”

Vores regering bør finde en måde at hjælpe de folk, der lever på et stramt budget, ikke folk med rigeligt passiv indkomst til at gå på pension tidligt.

En told er en regressiv skat. Desværre fungerer tolder som en regressiv skat, der uforholdsmæssigt rammer lavindkomstfamilier. Da de bruger en større del af deres indkomst på essentielle varer, mærker de stigningen i omkostninger mere end de velhavende husstande. Husk, at den gennemsnitlige opsparingsrate i Amerika kun er omkring 5%.

På den anden side, hvis du er i stand til at spare 50%–80% af din indkomst, har højere toldsatser ikke meget effekt på din livsstil eller budget. Jo rigere du er, jo lettere er det at absorbere disse ekstra omkostninger.

Regeringen elsker at hjælpe de velhavende mere. Dette seneste eksempel på en gratis finansiel fordel fra regeringen er endnu et argument for at stræbe efter top 1% velstand. Selvom politikere hævder at ville hjælpe middelklassen og de fattige, fortæller deres handlinger en anden historie.

Her er bare nogle måder, som regeringen favoriserer de velhavende:

  • Flere millioner kan kvalificere sig til sundhedsydelser, fordi aktiver ikke tjekkes, og indkomsten kan manipuleres nedad
  • Ejendomsskattefritagelsen er nu $13.99 millioner per person (2025)
  • Top 1% indkomstskrivere kan stadig ekskludere $250,000 / $500,000 i gevinster fra salg af deres primære bolig
  • Undtagelsen fra afkastet giver private equity-, venture capital- og hedgefondledere mulighed for at betale en lavere skattesats på en betydelig del af deres indtjening. I stedet for at blive beskattet som almindelig indkomst (op til 37%), bliver deres andel af fondens overskud beskattet til den meget lavere langsigtede kapitalgevinster-sats (15%-20%).
  • Kommende skatteændringer for topindkomst-modtagere
  • Kommende afregulering for at hjælpe virksomhedsejere og aktionærer

Hvorfor fortsætter politikere med at hjælpe de rige med at blive rigere? Fordi deres største donorer er de velhavende og magtfulde. Og lad os ikke glemme—de fleste politikere er selv langt rigere end den gennemsnitlige amerikaner. Naturligvis vil de først beskytte deres egne interesser.

Så medmindre vi begynder at vælge flere almindelige amerikanere i stedet for millionærer og milliardærer, vil regeringen fortsætte med at designe politikker, der gavner de velhavende mest.

Hvad jeg planlægger at gøre med min nyligt fundne formue. Hvis regeringen pludselig gav dig en $6,000 check gratis, hvordan ville du bruge den? Dette er den type spørgsmål, som økonomer stiller, når de overvejer økonomiske stimuluspolitikker.

Desværre for økonomien gav de mig stimulansen, og her er, hvad jeg planlægger at gøre med den: ingenting. Jeg vil ikke bruge den $6,000 vindkomst på en ny bil—fordi priserne på nye biler er sindssyge. Jeg vil ikke forkæle mig selv med designer tøj eller sko, der fylder mit skab. Jeg vil heller ikke opgradere vores økonomiklassebilletter til første klasse på vores tur til Honolulu i sommer. Og vi spiser bestemt ikke mere poké og shaved ice, end vi allerede har planlagt.

I stedet vil jeg spare de $6,000 til en regnvejrsdag. Noget på min 10-årige bil vil uden tvivl gå i stykker igen, og jeg vil hellere være økonomisk forberedt end at blive taget på sengen.

Og fordi jeg sparer pengene i stedet for at bruge dem, vil jeg ikke gøre min del for at stimulere økonomien. Beklager!

For at statslige stimulus- og beskyttelsesforanstaltninger skal være effektive, skal de rettes mod den rigtige demografiske gruppe.

At spare penge er det naturlige valg i usikre tider. Når usikkerhed lurer, strammer folk typisk deres pengepung. Jo større din opsparingsbalance er, desto mere sikker vil du føle dig ved at kunne klare enhver økonomisk storm. Desværre for virksomhederne betyder højere forbrugeropsparing lavere overskud. Og med lavere overskud kommer faldende virksomhedsværdiansættelser. Dårlige nyheder for investorer.

At hæve priserne på varer og tjenesteydelser under en økonomisk nedtur er et risikabelt skridt, der kan skubbe USA ind i stagflation. For at tilpasse mig, skærer jeg ned på alle unødvendige udgifter, indtil støvet har lagt sig. Ærligt talt har jeg allerede nok ting til at holde mit hus rodede i et stykke tid.

Samtidig med at jeg værdsætter det uventede løft til min formue takket være bil tolderne, dæmper stikket ved at miste meget mere i aktiemarkedets rigdom begejstringen. Regeringen måske lykkes med at bremse den uophørlige stigning i omkostningerne på æg og andre varer, men til hvilken pris for den bredere økonomi?

Jeg tager denne toldinducerede nedtur som en mulighed for at investere i mine børns UTMA-, Roth IRA- og 529-plan konti. Med lidt held vil de se tilbage om 10 år og værdsætte disse skridt!

For dem af jer, der ejer udenlandske luksusvarer, er I overraskede over det pludselige spring i værdien af jeres ejendele? Mere vigtigt, hvad planlægger I at gøre med denne nyfundne formue? Samtidig, hvor meget økonomisk smerte er vi villige til at udholde for at sænke omkostningerne på varer og tjenester og gøre amerikanske industrier mere konkurrence dygtige?

Forslag til at opbygge mere formue. Hold dig opdateret på din økonomi ved hjælp af Empower, et fantastisk værktøj til formueforvaltning, som jeg har brugt og haft tillid til siden 2012. Empower går ud over grundlæggende budgettering og tilbyder indsigter i investeringsafgifter og pensionsplanlægning. Bedst af alt, det er helt gratis.

Hvis du vil opbygge mere formue end 93% af amerikanerne, samtidig med at du sikrer din økonomiske fremtid, skal du tage et eksemplar af Millionaire Milestones: Simple Steps to Seven Figures. Jeg har destilleret over 30 års finansiel erfaring til en vejledning, der er designet til at hjælpe dig med at opnå økonomisk frihed og få selvtillid til at leve livet på dine vilkår.

Tilmeld dig over 60,000 andre og abonnér på det gratis Financial Samurai nyhedsbrev. Financial Samurai er blandt de største uafhængigt ejede personlige finanswebsteder, etableret i 2009.