James Mays Nettoværdi: 40 Millioner Dollars
James May er en velkendt britisk journalist og tv-vært med en nettoværdi på cirka 40 millioner dollars. Han blev berømt som vært på det populære program "Top Gear", hvor han samarbejdede med Jeremy Clarkson og Richard Hammond, første gang i 1999 og derefter fra 2003 til 2015.
Udover "Top Gear" har May bidraget til flere andre tv-shows, herunder "James May's Top Toys" (2005), "Oz and James's Big Wine Adventure" (2006–2007), "James May's Big Ideas" (2008) og "James May's Toy Stories" (2009–2014). Derudover skrev han en daglig kolonne til bilsektionen i "The Daily Telegraph" og har forfattet mere end 15 bøger, såsom "May on Motors: On the Road with James May" (2006), "James May's Car Fever" (2009), "James May's Man Lab: The Book of Usefulness" (2011) og "James May: Oh Cook!" (2020).
I 2016 begyndte han at være vært for Amazon-serien "The Grand Tour" og indtog en direktørrolle i produktionsselskabet W. Chump & Sons. I 2007 blev James nomineret til en Royal Television Society Award for bedste vært for "Top Gear" og vandt en International Motor Film Award for bedste journalistiske film for "Motown Funk" i 2019.
James May, hvis fulde navn er James Daniel May, blev født den 16. januar 1963 i Bristol, England. Han blev opdraget af sin mor Kathleen og far James, der arbejdede som leder i en aluminiumfabrik, sammen med sin bror og to søstre. May gik på Caerleon Endowed Junior School i Newport og Oakwood Comprehensive School i Rotherham, hvor han også sang i koret i Whiston Parish Church.
Senere studerede han musik på Pendle College ved Lancaster University, hvor han lærte at spille klaver og blokfløjte. Efter sine studier fik han et job som registrator på et hospital i Chelsea, og i 2010 modtog han en æresdoktorgrad fra Lancaster University.
James May startede sin karriere som redaktør for "The Engineer" og "Autocar"-magasinet i begyndelsen af 80'erne. Han blev dog fyret fra "Autocar" i 1992 efter at have indsat en dristig besked i "Road Test Yearbook" tillægget, der lød: "Så du tror, det er virkelig godt, ja? Du skulle prøve at lave det selv; det er en rigtig pest." Udover dette har han bidraget til forskellige magasiner som "Top Gear" og "Car Magazine". I 2006 udgav han en samling af sine skrifter kaldet "May on Motors."
Samme år samarbejdede han med Oz Clarke om co-forfatterskabet til "Oz and James's Big Wine Adventure" og fulgte op med "Oz and James Drink to Britain" i 2009. James har også skrevet flere bøger inspireret af sine tv-shows, herunder "James May's 20th Century" i 2007 og "James May's Toy Stories" i 2009.
Hans tv-karriere begyndte i 1998 med dokumentaren "Driven", og han var co-vært på det originale "Top Gear", da det blev lanceret i 1999. Han kom tilbage til den renoverede version af "Top Gear" i sin anden sæson og endte med at optræde i over 170 episoder, før han forlod programmet i 2015. På trods af sin forsigtige kørestil, som gav ham kælenavnet "Captain Slow", opnåede James imponerende hastigheder af 253 mph og 259.11 på showet.
Mellem 2006 og 2007 var han vært for den 11-episode serie "James May's Road Trip", og i 2007 præsenterede han også den seks-delte serie "James May's 20th Century" samt dokumentaren "Inside Killer Sharks." I 2008 bragte han os "James May's Big Ideas", efterfulgt af "James May on the Moon" og "James May at the Edge of Space" i 2009. Fra 2011 til 2012 var han vært for "James May's Things You Need to Know", og i 2013 fortalte han "To Space & Back." Han ledede også den seks-delte serie "James May's Toy Stories" fra 2009 til 2014, hvor han berømt byggede et hus i fuld størrelse af LEGO. Sammen med vin-ekspert Oz Clarke var han vært for "Oz and James's Big Wine Adventure" fra 2006 til 2007, og de samarbejdede igen om "Oz and James Drink to Britain" i 2009.
May præsenterede "James May's Cars of the People" fra 2014 til 2016 og "James May: The Reassembler" fra 2016 til 2017. I 2020 tog han sig af madlavningsshowet "James May: Oh Cook!" samt rejseserien "James May: Our Man in Japan."
James har været sammen med kunstkritiker Sarah Frater siden 2000, og de deler hjem i Hammersmith, West London. I 2020 tog de en uges tur til en sundhedsklinik i Tyskland, hvor May gennemgik en leverdetox. Han fortalte senere: "Efter bare to dage fik jeg en massiv hovedpine og kunne næsten ikke se. Jeg følte mig svag og rystende af sult, så jeg sagde til dem: 'Det her er vanvittigt. Jeg er på ferie, og I har gjort mig syg. Jeg har brug for noget mad!"" Tilbage i 2014 skrev James under på et brev til "The Guardian" til støtte for Skotlands beslutning om at stemme imod uafhængighed fra Storbritannien.
I 2020 blev May med ejer af pubben The Royal Oak i Swallowcliffe, Wiltshire, et sted, der går tilbage til begyndelsen af 1700-tallet. Han fik sin pilotlicens til letfly i 2006 efter træning ved White Waltham Airfield og har ejet flere fly, herunder en Cessna A185E Skywagon, en Luscombe 8A 'Silvaire' og en American Champion 8KCAB Super Decathlon.
James er også en luksusbilsentusiast, idet han har ejet en række dyre biler som en Bentley T2, en Saab 9-5 Aero fra 2005, en Rolls-Royce Phantom, en Rover P6, en Triumph 2000, en Alfa Romeo 164, en Porsche 911 fra 1984, en Ferrari 458 Speciale fra 2014, en Porsche 911 Carrera S Facelift, en Ferrari F30 og en Fiat Panda.
I 2015 købte May en 5-værelses bolig i Ansty for 770.000 pund. Tilbage i 2000 købte han et sted i Hammersmith for 325.000 pund, og i 2013 købte han en nærliggende nedslidt ejendom for 310.000 pund. I 2019 nedrev James begge huse og begyndte at bygge et superhus til 3,5 millioner pund.
James Mays karriere har været enestående. Fra sine tidlige dage som redaktør til at blive en elsket tv-vært på "Top Gear" og videre, har hans alsidige talent gjort ham til en fremtrædende figur i underholdningsbranchen. Hans unikke blanding af humor, viden og passion for biler og ingeniørkunst har givet ham en dedikeret fanskare over hele verden.
Med talrige succesfulde shows, bøger og projekter bag sig fortsætter James med at inspirere og underholde. Hans nettoværdi på 40 millioner dollars reflekterer hans hårde arbejde og den varige indflydelse, han har haft på både bil- og tv-industrien.