EU Overvejer UK's Deltagelse i Toldområde
Den nyudnævnte handelskommissær i EU, der har til opgave at føre tilsyn med forhandlingerne efter Brexit, har indikeret, at etableringen af et "pan-europæisk toldområde er noget, vi kunne overveje" under reset-diskussionerne mellem Storbritannien og EU.
Maros Sefcovic nævnte muligheden for, at Storbritannien kunne blive en deltager i den Pan-Euro-Mediterranean Convention (PEM). Denne konvention giver en ramme for fælles regler, der letter indkøb af komponenter, ingredienser og materialer til produktionsforsyningskæder fra adskillige lande i Europa og Nordafrika, hvilket muliggør toldfri handel.
Den konservative regering forfulgte ikke PEM som en del af sin handelsaftale efter Brexit, men flere virksomheder har udtrykt, at det kunne hjælpe Storbritannien med at reintegrere sig i komplekse forsyningskæder, der er blevet negativt påvirket af toldbarrierer.
Mr. Sefcovic sagde på World Economic Forum i Davos, at ideen endnu ikke er blevet "præcist formuleret" af London, og "bolden er på Storbritanniens banehalvdel". Den britiske regering har indledt drøftelser med virksomheder omkring fordelene ved PEM-planen, som har potentiale til at strømligne reglerne og forbedre handelen.
En endelig beslutning er endnu ikke nået. Mr. Sefcovic tilføjede, at en omfattende veterinæraftale, der har til formål at reducere barrierer i landbrugs- og fødevarehandelen, også bør overvejes igen. Behandling af fødevarer og landbrugsprodukter fra Storbritannien på lige vilkår vil betyde, "at vi skal have de samme regler, og vi skal opgradere dem samtidigt; vi kalder det dynamisk tilpasning".
EU-UK fiskeriaftalen udløber også næste år. "En løsning for fiskeri er meget vigtig for EU, og vi har kommunikeret dette gentagne gange," sagde Mr. Sefcovic.
Han udtrykte også sin overraskelse over, hvordan et forslag fra EU-Kommissionen om ungdomsmobilitet var blevet fremstillet i Storbritannien. Initiativet ville tillade personer mellem 18 og 30 år fra EU at rejse, arbejde og studere i Storbritannien i en bestemt periode, "med gensidighed for unge britiske statsborgere," som nævnt af EU-Kommissionen.
Både Labour-partiet under sin periode i opposition og den tidligere konservative regering afviste ideen og hævdede, at den frie bevægelighed inden for EU var afsluttet med Brexit. Men Mr. Sefcovic sagde, at man håbede, at ordningen ville "bygge bro mellem fremtiden for Den Europæiske Union og Storbritannien".
"Det var tanken," sagde han. "[Men] vi har været lidt overraskede over, hvilken type spin det fik i Storbritannien. Det er ikke fri bevægelighed," tilføjede Mr. Sefcovic. "Vi har været meget klare i, hvad vi har foreslået."
Mr. Sefcovic nævnte desuden, at forholdet mellem Storbritannien og EU "bestemt" er blevet bedre, idet han bemærkede, at han har adgang til sin britiske modpart, Nick Thomas-Symonds.
Næste måned skal premierminister Sir Keir Starmer deltage i et EU-topmøde, der fokuserer på forsvars- og sikkerhedsspørgsmål. Udover at diskutere forholdet til Storbritannien understregede Mr. Sefcovic behovet for, at EU nærmer sig handel med Trump-administrationen i Washington med "ekstrem forsigtighed og ansvarlighed", samtidig med at han udtrykte sin åbenhed for forhandlinger.
Han bemærkede endvidere, at mens EU nyder et overskud i varer som biler, så har USA et overskud i tjenesteydelser.
Muligheden for, at Storbritannien bliver en del af den Pan-Euro-Mediterranean Convention (PEM) indikerer et positivt skridt mod at forbedre de post-Brexit handelsrelationer mellem Storbritannien og EU. Som drøftelserne skrider frem, kan dette initiativ forenkle reglerne, reducere handelsbarrierer og hjælpe britiske virksomheder med at reintegrere sig i europæiske og nordafrikanske forsyningskæder.
Derudover tilbyder den foreslåede ungdomsmobilitetsordning en lovende mulighed for at fremme større kulturelle og professionelle udvekslinger mellem EU og Storbritannien. Med stigende samarbejde og en fælles forpligtelse til at styrke båndene ser fremtiden for UK-EU relationer stadig mere konstruktiv og gensidigt fordelagtig ud.